Det är inte bara att välja rätt typ av e-handelslåda. Tips till dig som vill starta en e-handel.

För alla nystartade e-handelsföretag är korrekt samordnad logistik nyckeln till framgång. Allt från inköp, e-handelslåda, lagerhållning till frakt. Det är mycket att hålla reda på för att lyckas ekonomiskt med e-handel.

Din e-handelsstart har trotsat oddsen. Du har utvecklat det från en idé på baksidan av ett kuvert till ett fullfjädrat företag med riktiga kunder och riktiga intäkter. Din framgång kan dock leda till din undergång om du spenderar för mycket på logistik eller skickar en e-handelslåda med produkter som kunden inte har beställt.

Kanske säljer du unika hållbara kläder, giftfria husdjursleksaker eller miljövänlig heminredning. Oavsett produktmix kan ditt företag vara redo att växa ur din nuvarande e-handelslogistiksituation. Din dröm som gått i uppfyllelse kan snabbt förvandlas till en logistisk mardröm. När allt kommer omkring kan du vara en expert inom din nisch, men logistik i sig är en hel vetenskap.

En klok person sa en gång “du borde lära dig hur du hanterar ditt lager innan det hanterar dig”. När allt kommer omkring representerar lager på en hylla eller ett ställ din investering i verksamheten. Att hålla koll på lagerstatusen avgörande för ditt kassaflöde och öppnar vägen för mer komplex analys som kommer att styra ditt strategiska tänkande.

Att hantera logistik inom e-handel är avgörande – det är i grunden kärnan i ditt företag. Beroende på vilket stadium du befinner dig i kan det vara dags att samarbeta med tredje part för att lagra dina produkter och utföra dina tjänster.

När du planerar för ditt företags framtid, här är några saker du måste tänka på för att ta din e-handelslogistik till nästa nivå.

Kräv planering

Återförsäljare baserar vanligtvis sina lagerprognoser på historiska data. Som startup kanske du inte har den lyxen. Så hur vet du hur mycket lager du behöver? Det finns några tekniker att använda tills du bygger din egen försäljningshistorik.

Synlighet

När dina e-handelslogistikbehov växer blir det svårare att se helheten. Kanske har du utökat till att använda flera lager, drop shippers med mera.

Men dessa delar kanske inte kommunicerar så bra, vilket lämnar organisationen med en ofullständig bild av deras lager och försäljningsresultat. Det kan vara svårt att se hela din lagersituation och få det att återspeglas i kvantitetsräkningar på såväl dina interna system och på din webbplats. För att lyckas måste du ha exat vetskap på varenda liten e-handelslåda och var den befinner sig.