Alldeles för många företag drivs sju dagar i veckan, 24 timmar per dygn utan att ha en aning om hur marknaden ser ut. Ja, det är faktiskt sant. Visste du att en skrämmande stor del av alla företag aldrig ens har gjort en undersökning för sitt företag?
Hur otroligt det än låter så är det här faktiskt sant. Ända sedan företaget såg dagens ljus för första gången, har man valt att gå på känsla. Inget fel i det naturligtvis, det bör finnas lite fingerspitzgefühle och magkänsla i ett företag, så är det absolut. Men att fullständigt negligera kraften i en marknadsundersökning, att faktiskt få veta vad de potentiella kunderna – de som i ärlighetens namn ska driva verksamheten framåt – på riktigt tycker, det är direkt oansvarigt.
Så, här kommer våra fem bästa anledningar till att just du som företagare ska göra en marknadsundersökning.
1. Marknadsundersökningar får dig att sluta gissa
Precis som vi har varit inne på tidigare, genom att faktiskt prata med dina kunder och potentiella kunder och be dem att besvara frågor, kan du få svart på vitt vad de är nöjda med, vad de inte är nöjda med och vad de söker efter när de funderar på din produkt. Du slipper helt enkelt gissa. Statistik kan naturligtvis förvanskas, men det är inte din intention i detta fall, eller hur? Du vill bara vara helt säker.
2. Marknadsundersökningar visar vad du behöver förbättra i ditt erbjudande
Jag tror knappt att jag någonsin har stött på ett företag som bara har fått positiva svar i förhållande till sin affärsidé. Det finns alltid, och det kommer alltid att komma fram, saker som du behöver lägga till eller förändra för att du i grunden ska ha ett attraktivt erbjudande.
3. Marknadsundersökningar bekräftar dina styrkor
Förhoppningsvis är det inte bara negativa svar du får. Med all sannolikhet kommer det finnas åtminstone en liten efterfrågan på dina produkter eller tjänster. De svar som stämmer in väl på ditt erbjudande är något du ska ta tillvara på, det kommer vara dina styrkor.
4. Marknadsundersökningar avslöjar dina konkurrenter
Nej, marknadsundersökningar kommer inte att avslöja hemligheter om dina konkurrenter, det är inte det jag menar. Däremot kommer det att avslöja vilka konkurrenter du har. Kanske känner du till dem alla, kanske får du tips om någon ny som du ännu inte tänkt på.
5. Marknadsundersökningar kan få dig att sluta i tid
Alla idéer är tyvärr inte bra idéer. Det finns produkter och tjänster som bör stoppas i tid. Lyssna inte blint på allt som skrivs och sägs, men ta till dig av feedbacken. Får du ingen bra respons så kan det vara läge att stoppa verksamheten innan kostnaderna har dragit iväg till orimliga proportioner. Kill your darlings!